Szkolenie dla koordynatorów Leśnej Skrzyni Skarbów

W dniu 13 listopada 2018 w Kujawsko-Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli w Bydgoszczy przy ul. Jagiellońskiej 9 odbyło się szkolenie dla nauczycieli – koordynatorów uczestniczących w miejskim projekcie edukacyjnym „LEŚNA SKRZYNIA SKARBÓW”.

Temat szkolenia PSZCZOŁY = ŻYCIE NA ZIEMI.

Na szkoleniu poruszane były następujące tematy:
1. Ochrona owadów zapylających w mieście.
2. Jak wygląda i funkcjonuje ul oraz pasieka.
3. Edukacja ekologiczna – znaczenie pszczół w przyrodzie

Szkolenie miało na celu zainspirowanie nauczycieli do zorganizowania w szkołach zajęć poświęconych tej tematyce, poruszenia z dziećmi tematu pszczół i owadów zapylających w mieście oraz uświadomienia jak wielką rolę pełnią te owady w przyrodzie. Nauczyciele otrzymali gotowe scenariusze lekcji i materiały przygotowane przez Miasto, które ułatwią przeprowadzenie zajęć z dziećmi.

Nauczyciele mieli okazję zobaczyć, że są miasta w Europie, gdzie pszczelarstwo jest realne, społecznie akceptowalne, a nawet stanowi powód do dumy. W Lublanie pasieki funkcjonują w przestrzeni publicznej np. w parku komunalnym, są także zakładane na dachach budynków. Pasieki na dachach pełnią także funkcję dydaktyczną, ponieważ odwiedzają je szkoły.

Pszczoły są nie tylko miernikiem właściwego funkcjonowania środowiska, ale także czynnikiem aktywnie kształtującym to środowisko. Mają one wielki wpływ na ekosystemy naturalne i sztuczne.

Na szczęście w Bydgoszczy mamy prekursorów działających na rzecz pszczół miodnych w Bydgoszczy: Ogród Botaniczny Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy, w którym od wielu lat prowadzona jest edukacja ekologiczna, związana z ochroną pszczół i dzikich zapylaczy, Leśny Park Kultury i Wypoczynku  „Myślęcinek” w Bydgoszczy, gdzie również funkcjonuje pasieka i prowadzone są tam zajęcia dydaktyczne, także o pszczołach, ich życiu oraz znaczeniu dla przyrody oraz Wyższa Szkoła Gospodarki w Bydgoszczy z inicjatywy której powstała w Bydgoszczy pierwsza pasieka na dachu, na jednym z budynków Szkoły.