Elektrobusy dla Bydgoszczy. Podpisano umowę na dostawę pojazdów i budowę infrastruktury

8 lipca 2025 roku podpisana została umowa pomiędzy Miejskimi Zakładami Komunikacyjnymi w Bydgoszczy a firmą Solaris Bus & Coach Sp. z o.o. na dostawę jedenastu elektrycznych autobusów miejskich oraz budowę infrastruktury niezbędnej do ich obsługi i ładowania. Inwestycja realizowana jest w ramach programu „Zielony Transport Publiczny 3.0” i stanowi pierwszy projekt MZK finansowany ze środków zewnętrznych.

Przedmiotem zamówienia jest zakup siedmiu autobusów przegubowych o długości 18 metrów oraz czterech autobusów 12-metrowych. Wszystkie pojazdy będą ładowane przy użyciu systemu plug-in. Producentem elektrobusów jest firma Solaris – wieloletni partner MZK, który dostarcza pojazdy komunikacji miejskiej operatorom w całej Europie. Pojazdy będą wyposażone w baterie o największej dostępnej pojemności, co pozwoli im przejechać do 300 kilometrów dziennie na jednym ładowaniu.

Integralną częścią kontraktu jest również zaprojektowanie i wykonanie infrastruktury technicznej. W ramach inwestycji powstanie 14 punktów ładowania autobusów elektrycznych – 12 stacjonarnych i 2 mobilne. Dodatkowo zaplanowano budowę dwóch zadaszonych wiat postojowych dla autobusów, na których zostaną zamontowane panele fotowoltaiczne. Powstanie również elektrownia słoneczna o mocy do 1 MWp wraz z magazynem energii o pojemności do 4 MWh. Zgromadzona w ciągu dnia energia elektryczna będzie wykorzystywana nocą do ładowania autobusów, co pozwoli zoptymalizować koszty i uniezależnić się częściowo od zewnętrznych dostawców energii.

Wartość netto całego kontraktu wynosi 56,2 mln zł. MZK pozyskały na realizację projektu 49 mln zł dofinansowania z programu „Zielony Transport Publiczny 3.0”, w tym 30,5 mln zł na zakup samych autobusów. Program finansowany jest m.in. ze środków Krajowego Planu Odbudowy. Dodatkowe środki w wysokości ok. 12 mln zł zostały przekazane przez Miasto Bydgoszcz w formie dokapitalizowania spółki na pokrycie wkładu własnego. Decyzję o wsparciu projektu podjął prezydent Bydgoszczy Rafał Bruski. W lutym br. Rada Miasta zatwierdziła zwiększenie wydatków na transport publiczny właśnie w tym celu.

Umowa została podpisana w obecności zastępcy prezydenta Bydgoszczy Mirosława Kozłowicza, prezesa MZK Piotra Bojara oraz dyrektora sprzedaży krajowej Solaris Bus & Coach, Andrzeja Sienkiewicza. Zgodnie z harmonogramem, dostawy pojazdów oraz zakończenie wszystkich prac budowlanych i odbiorów planowane są do kwietnia 2026 roku.

Elektrobusy i towarzysząca im infrastruktura stanowią istotny element transformacji transportu publicznego w Bydgoszczy. Miasto od lat konsekwentnie modernizuje swoją flotę – zakończono już największy w historii kontrakt na dostawę 40 nowych tramwajów, trwa modernizacja zajezdni tramwajowej, a w najbliższym czasie planowane jest ogłoszenie przetargu na zakup kolejnych pięciu tramwajów. Miasto realizuje także inne inwestycje proekologiczne, w tym m.in. drugi etap budowy systemu retencji przez spółkę MWiK oraz program wymiany oświetlenia ulicznego na energooszczędne.

Nowe autobusy elektryczne wraz z własnym źródłem energii pozwolą MZK sprostać wymogom ustawy o elektromobilności, a jednocześnie zapewnią mieszkańcom nowoczesny, cichy i przyjazny dla środowiska środek transportu miejskiego.